אוצרת: דבורה בוצ'מן
הפתיחה החגיגית ביום א' 11 בדצמבר 2016 בשעה 19:00
בגלריית ספריית בית-אלון, אילת 8 גבעתיים
תכנית אמנותית: אולה בינדר - זמרת
שמוליק רון ונטע זינגר - דואו פסנתרנים
9.12.16 עד 27.1.17
שם התערוכה מתייחס לשמה של יצירה ספרותית מתעתעת של מישל וולבק העוסקת במנגנונים הנסתרים המוליכים להצלחתו של אמן צרפתי פיקטיבי בתחום האמנות הפלסטית. הוא מבצע סדרת תצלומים מעובדים באפן דיגיטלי של מפות מישלן והופך למיליונר.
שם הספר מהדהד ציטוט מהטקסט של ז'אן בודריאר "סימולקרה וסימולציה", הנוגע כשלעצמו לסיפור קצר חורחה לואיס בורחס "על הדיוק במדע". מפה שצוירה עבור הקיסר בגודל של 1:1 הייתה כה מדויקת ומפורטת עד כדי זהות מושלמת לממלכה שהיא ייצגה וכיסתה אותה כליל. זו מהדהדת את אין סוף הצילומים המוצמדים למפת העולם הדיגיטלית בגוגל עד לכיסויו מושלם...
רוקסנה מרקוביץ הינה אמנית ייחודית העוסקת בפרופסיה באפן אינטנסיבי היא עוסקת בפיקסול וכן ממפה סצנות רבות מסביבתה הקרובה בציורים - מדיה אליה התחברה.
כמות העבודות העצומה הצבורה בסטודיו האמנית היא זו שאתחלה את הרעיון למתן שם התערוכה. לכך נוספו תולדות חייה של האמנית והאופן בו נמסרו לי וגרמו להרהור בספרו המבריק של וולבק.
רוקסנה נולדה בבוקרשט, רומניה בשנת 1960 ועלתה לישראל בשנת 1974. לאחר שנה נסעה לאפריקה וחייתה בניגריה במשך חמש שנים. היא חזרה לישראל בשנת 1979 ולמדה ספרות ובלשנות אנגלית, אוניברסיטה "בר-אילן" עד שנת 1981.
1986 - בוגרת מכון לאמנות הציור והפיסול ע"ש אבני.
1988 ואילך חברה באגודת הציירים והפסלים.
לא מכבר הציגה תערוכת יחיד בשם "שינויים באטמוספירה "בגלריה "מגדלור" ביפו העתיקה. האוצרת יעל גולדמן מציינת בקטלוג התערוכה שרוקסנה אהבה אמנות מגיל צעיר מאוד והתחילה לעסוק בציור באופן רציני יותר מגיל 15, במהלך חייה באפריקה.
תערוכות יחיד נוספות נערכו בשנת 1998 באגודת הציירים ת"א, בשנת 1997 במנהל החינוך והתרבות חולון, בשנת 1994 ב"יד לבנים" ת"א. בשנת 1990 בגלריה "שולמית" ת"א, וכן במוזיאון רמת-גן בשנת 1986.
התערוכות קבוצתיות בהן השתתפה היו בשנים 1994-1995 בשטוקהולם, שוודיה (שתי תערוכות). 1992-1994 ב"עקד" ת"א, (שמחה וצער, מרץ, 1993). באגודת הציירים ת"א בשנת 1993, בטורונטו קנדה 1990. באגודת הציירים ת"א 1986-1988. במוזיאון ת"א 1986, ב1982-1985 מכון "אבני". 1978 – ניגריה.
ציוריה הרבים מצטיינים בגודלם ובצבעוניותם העזה במיוחד. הם מבוצעים בסגנון המאזכר וממפה מכלול זרמים מעולם הציור של תחילת המאה העשרים כגון הפוביזם המצטיין בהשתחררות מהעיצוב הנטורליסטי, פשטות בעיצוב הצורות, הדמויות והנוף וגורס שימוש בצבעים עזים במשיחות מכחול אינטנסיביות. האקספרסיוניזם המציב את היוצר ואת ראייתו הפנימית בלב היצירה. הקוביזם מפרק את האובייקט למקטעים ומציגו מנקודות מבט שונות בו-זמנית. הפוטוריזם מחליף את שלוות הקוביזם האנליטי ברעש ובתנועה קינטית כדי לאפשר ביטויי אסתטיקה חדשה של החיים המודרניים. הדה סטיל שניסה לצמצם כל אובייקט עד לצורה ולצבע טהור על מנת ליצור הרמוניה מופשטת וטהורה. הקונסטרוקטיביזם השואב מהתעשייה והתיעוש צורות גאומטריות וכולי.
רוקסנה מגיעה לאפריקה בה התגלו תרבויות ואמנות אשר כבר הקסימו ציירים כגון אנרי מאטיס מנהיגה של תנועת הפוביזם ואת פיקאסו שנמשך לאמנות האפריקנית. הוא צייר בסגנון הקוביסטי שהמציא - את העלמות מאביניון שהפכו לסמל המודרניזם, כהמשך ברור לסזאן והשפעת אמנות אפריקאית. כך ניתן גם לאזכר את אָמָדֶאוֹ קלמנטה מוֹדִיליאני בעל הסגנון הייחודי שביצירותיו בולטת גם השפעת אמנות שבטי אפריקה.
באפן המהלך קסם על האמנים, נשבית גם רוקסנה במרחבי היבשת השחורה ומקסמיה. כך נפתח אשנב למצרף סגנונות שמחלחלים לקנבסים ובהם היא תטפל מעתה ואילך.
הנופים בציוריה משתנים בהתאם לעונות השנה. ים, הרים, שדות, עצים, פרחים ובעלי חיים - מאכלסים את עבודותיה. סביבת הכרך הסואנת, בני אנוש שנקלעו לסצנות המצוירות הונצחו בקווי רישום מינימליסטיים, ועוד...
בספרו של וולבק מתקבל הגיבור על ידי אביו בחוסר הערכה, אולם מקורביה של רוקסנה מקבלים אותה באהבה ומאמינים בה, בדרכה ובהצלחתה.
שם הספר מהדהד ציטוט מהטקסט של ז'אן בודריאר "סימולקרה וסימולציה", הנוגע כשלעצמו לסיפור קצר חורחה לואיס בורחס "על הדיוק במדע". מפה שצוירה עבור הקיסר בגודל של 1:1 הייתה כה מדויקת ומפורטת עד כדי זהות מושלמת לממלכה שהיא ייצגה וכיסתה אותה כליל. זו מהדהדת את אין סוף הצילומים המוצמדים למפת העולם הדיגיטלית בגוגל עד לכיסויו מושלם...
רוקסנה מרקוביץ הינה אמנית ייחודית העוסקת בפרופסיה באפן אינטנסיבי היא עוסקת בפיקסול וכן ממפה סצנות רבות מסביבתה הקרובה בציורים - מדיה אליה התחברה.
כמות העבודות העצומה הצבורה בסטודיו האמנית היא זו שאתחלה את הרעיון למתן שם התערוכה. לכך נוספו תולדות חייה של האמנית והאופן בו נמסרו לי וגרמו להרהור בספרו המבריק של וולבק.
רוקסנה נולדה בבוקרשט, רומניה בשנת 1960 ועלתה לישראל בשנת 1974. לאחר שנה נסעה לאפריקה וחייתה בניגריה במשך חמש שנים. היא חזרה לישראל בשנת 1979 ולמדה ספרות ובלשנות אנגלית, אוניברסיטה "בר-אילן" עד שנת 1981.
1986 - בוגרת מכון לאמנות הציור והפיסול ע"ש אבני.
1988 ואילך חברה באגודת הציירים והפסלים.
לא מכבר הציגה תערוכת יחיד בשם "שינויים באטמוספירה "בגלריה "מגדלור" ביפו העתיקה. האוצרת יעל גולדמן מציינת בקטלוג התערוכה שרוקסנה אהבה אמנות מגיל צעיר מאוד והתחילה לעסוק בציור באופן רציני יותר מגיל 15, במהלך חייה באפריקה.
תערוכות יחיד נוספות נערכו בשנת 1998 באגודת הציירים ת"א, בשנת 1997 במנהל החינוך והתרבות חולון, בשנת 1994 ב"יד לבנים" ת"א. בשנת 1990 בגלריה "שולמית" ת"א, וכן במוזיאון רמת-גן בשנת 1986.
התערוכות קבוצתיות בהן השתתפה היו בשנים 1994-1995 בשטוקהולם, שוודיה (שתי תערוכות). 1992-1994 ב"עקד" ת"א, (שמחה וצער, מרץ, 1993). באגודת הציירים ת"א בשנת 1993, בטורונטו קנדה 1990. באגודת הציירים ת"א 1986-1988. במוזיאון ת"א 1986, ב1982-1985 מכון "אבני". 1978 – ניגריה.
ציוריה הרבים מצטיינים בגודלם ובצבעוניותם העזה במיוחד. הם מבוצעים בסגנון המאזכר וממפה מכלול זרמים מעולם הציור של תחילת המאה העשרים כגון הפוביזם המצטיין בהשתחררות מהעיצוב הנטורליסטי, פשטות בעיצוב הצורות, הדמויות והנוף וגורס שימוש בצבעים עזים במשיחות מכחול אינטנסיביות. האקספרסיוניזם המציב את היוצר ואת ראייתו הפנימית בלב היצירה. הקוביזם מפרק את האובייקט למקטעים ומציגו מנקודות מבט שונות בו-זמנית. הפוטוריזם מחליף את שלוות הקוביזם האנליטי ברעש ובתנועה קינטית כדי לאפשר ביטויי אסתטיקה חדשה של החיים המודרניים. הדה סטיל שניסה לצמצם כל אובייקט עד לצורה ולצבע טהור על מנת ליצור הרמוניה מופשטת וטהורה. הקונסטרוקטיביזם השואב מהתעשייה והתיעוש צורות גאומטריות וכולי.
רוקסנה מגיעה לאפריקה בה התגלו תרבויות ואמנות אשר כבר הקסימו ציירים כגון אנרי מאטיס מנהיגה של תנועת הפוביזם ואת פיקאסו שנמשך לאמנות האפריקנית. הוא צייר בסגנון הקוביסטי שהמציא - את העלמות מאביניון שהפכו לסמל המודרניזם, כהמשך ברור לסזאן והשפעת אמנות אפריקאית. כך ניתן גם לאזכר את אָמָדֶאוֹ קלמנטה מוֹדִיליאני בעל הסגנון הייחודי שביצירותיו בולטת גם השפעת אמנות שבטי אפריקה.
באפן המהלך קסם על האמנים, נשבית גם רוקסנה במרחבי היבשת השחורה ומקסמיה. כך נפתח אשנב למצרף סגנונות שמחלחלים לקנבסים ובהם היא תטפל מעתה ואילך.
מתהלך בשלג - רוקסנה מרקוביץ 50X70 |
הנופים בציוריה משתנים בהתאם לעונות השנה. ים, הרים, שדות, עצים, פרחים ובעלי חיים - מאכלסים את עבודותיה. סביבת הכרך הסואנת, בני אנוש שנקלעו לסצנות המצוירות הונצחו בקווי רישום מינימליסטיים, ועוד...
בספרו של וולבק מתקבל הגיבור על ידי אביו בחוסר הערכה, אולם מקורביה של רוקסנה מקבלים אותה באהבה ומאמינים בה, בדרכה ובהצלחתה.
נשמע מבטיח מאד אני אשמח לבוא ולהתרשם מקרוב
השבמחקאם כך - להתראות!
מחק