יום רביעי, 5 בדצמבר 2012

' דיוקנאות ודמויות ' תערוכת ציורים - אריה אירני


במוזיאון יד לבנים - רמת גן 

 4.12.12  - 31.1.13

פתיחה חגיגית: יום א 23.12.12 בשעה 18.30

מהקירות הלבנים במוזיאון יד לבנים ברמת גן צצות דמויות שאי אפשר לעבור על פניהם ללא תגובה.

עבודותיו   האקספרסיוניסטיות של  אריה אירני, צייר שנולד  בשנת 1965 בחיפה הינן אזכור של סגנונו  של הרמן שטרוק והאקספרסיוניזם  הגרמני , סגנון שרווח בעיקר בתרבויות דוברות הגרמנית, ובו יש נראות מרכזית לראייתו הפנימית של האמן ולא ניתן לכפות עליו את הקונבנציות.

משיכות מכחול עזות בצבעי אקריליק על קנבס מאפיינת את סגנון עבודתו. הנושאים בהם  הוא עוסק  בתערוכה זו הינם  פורטרטים ודמויות שנחרטו בזיכרונו שמהם נבעים תחושת  כאב, ייאוש וחרדה.  
בעבודתיו נעשה שימוש בצבעים מנוגדים כגון אדום המונח ליד כחול וצהוב כשהצבע השחור שוכן  בהן דרך קבע.


אריה שלמד  אמנות בחיפה ובמוזיאון לאמנות בירושלים, עבר להתגורר   לעפולה לדיור בקהילה בגיל 30. מקום בו לומד אמנות בכיתת אמנים של ציור וצבע במרכז קהילתי בהדרכת שילה דבור כשדי. הוא השתתף בתחרות בינלאומית בפולין בסרט על חייו כאומן עם מוגבלות נפשית.

בתערוכה  מכלול דמויות  במספר נושאים.

חלקה המרכזי  של התצוגה עוסק בדמות הצייר. הוא כולל דיוקנאות עצמיים בתהייה, באדום, בשחור, במשבצות, כמתאגרף, בכלא, 'בין  החלונות', באפריון, בטיול  לארה"ב. לכך נוספת העבודות: 'השד  שבתוכי' ו'בתוך  הפנים'. הן מצטיינות  בעיוות, ומורכבות מצורות מסוגננות, צירופי צבע המעוררים תחושת אגרסיה.

דמויות הנשים בתערוכה מצטיירות הן מתוך עולם התוכן הפרטי והמדומיין והן מהעולם הגדול ומהתנ'ך. כאן נתוודע ל'ריקי', 'מירה', 'נערת  חלומותיי', 'הרקדנית  באדום' 'האישה בכחול', 'האישה בסגול', 'הטווה  בפלך', 'האישה  מסרילנקה',  'בת פרעה', ו'מדונה' התנכית.

אריה אירני

הנושא השלישי  בסדרת העבודות הינן דמויות גברים כאביו, ואליו מצטרפות דמויות אישים כאיינשטיין, אינדירה, ג'ומו קנייטה - נשיא  קניה, הרב  שפירא ו'הקדוש'. אריה אינו שוכח את האיש בשוק, את 'החושב' ואת זה שבבוסתן.

חבר  באיגוד הציירים והפסלים של רמת-גן גבעתיים.
חבר בארגון חופשי לציירים ופסלים בחיפה.

אוצרת דבורה בוצ'מן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה