יום ראשון, 29 בדצמבר 2013

תערוכת צילום: "גילוי נאות" - אברהם בלנדר

פתיחת התערוכה 7 בינואר 19.30 2014 
גלריית ספריית בית-אלון רחוב אילת 8 גבעתיים 

מקור המילה "צילום" הינו מיוונית: פוטו ("אור"), גרפיה ("רישום"),  והנו תוצר הטבעת האור על סיגמנט רגיש.


 בשנת 1826 יצר ניספור נייפס - המדען הצרפתי, את  התצלום הפוזיטיבי הראשון בהיסטוריה:"נוף מחלון בלה-גרא״. הוא בוצע על לוח פיוטר מבריק שנמרח בתמיסת בגב קמרה אובסקורה אשר שמשה כמצלמה.


רגע זה הפך את מדיום הצילום למייצג האמת בעולם, אחראי על חשיפתה, ולתובע מצופיו השתתפות ונטילת אחריות על משמעות המראות הנגלים לעיניהם באמצעותו.


גם על אברהם בלנדר ומצלמתו מוטלת חובה לגלות עובדות שיש בהן כדי להשפיע על ההתבוננות בצילומיו. בדומה לעיתונאי הוא עוסק בהבאת עדויות מצולמות לכך ש"האדם הוא תבנית נוף מולדתו".


אברהם, איש דפוס במקצועו, עוסק בצילום בשעות הפנאי מאז רכישת המצלמה הראשונה ישיקה D כנער בן 16, ובמקביל לעבודתו המקצועית.


הדרכתם של ברוך גיאן בקורס לצילום באוניברסיטה הפתוחה, דורון הורוביץ ויואל שטרוג מחד, ופעילות במועדון צילום בראשון לציון מאידך הרחיבו את ידיעותיו על טכניקות הצילום.


אברהם מגלה בעינו החדה חיים ודמויות מפתיעות בצורות הטבועות בטבע.  בצילומיו גוזר פיסה של מציאות ואליה נוספת פרשנות אישית בתחום המעוגן בחוקים הנובעים מתכונות העין המגולמות במבנה מצלמה ובחלקיה.

כל צילום הנו חלק מפעילות חשיפה זו הנדרשת ממנו על מנת לאפשר תמונה ברורה על הסביבה, מקום בו לכולנו יש צד ועניין.

מצלמתו מנציחה גילויים מפתיעים במהלך טיולים בעולם ובחיי היום יום. ותמונותיו מטיול בשמורות הטבע בקליפורניה מאיירות את מאמרו של ד"ר חיים קרופך ומגלות לעין המתבונן מראות של טבע פראי מביקור בשמורת יוסמיטי.  


צילומיו של אברהם מעבירים מסר ברור יותר ממילים, ובאופן טבעי העבודות שצולמו בשמורות-טבע בקליפורניה מנהלות דו-שיח עם עבודתו של הצלם אנסל אדמס מקליפורניה, שהיה בין מציבי המרחב-הצילומי בשורה אחת עם האמנויות היפות, בזכות תמונות הטבע האיקוניות במערב האמריקאי וביוסמיטי פרק.


תערוכה זו מרחיבה את נושאי קודמתה אשר הוצגה עם צבי מאוטנר (בחממת משקו).


במבטו היחיד גוזר אברהם פיסות של מציאות ואליהן נוספת פרשנות אישית למראות אקזוטיים ומוזרים מחד, ולמקומות קרובים אשר העין הטרודה אינה נותנת דעתה עליהם.

שמות הניתנים לצילומים מנחים את פענוח המראות  המתגלים בפריימים המצולמים בטבע ומתמקדים בעצים ובאבנים. שם  נצפים יצורים חיים כבני אדם ובעלי חיים.


דמות "פנטום האופרה" צולמה בסלובניה. המצלמה תחמה חלק מקליפת עץ באזור היערות. פיסת אינפורמציה זו היא שחשפה את הדמות המסתורית.



"איל בן קרניים" - בלנדר אברהם
"איל בן קרניים" מבצבץ מענף שחלקו נבל וצולם ב''חוות-הנוי' ליד כפר-רופין.  שרטוט תכלכל של בעל חיים הטבוע אי שם בתהום על קרחון בניו-זילנד עונה על השם: "ממעמקים קראתיך יה".

"ממעמקים קראתיך יה"

"מי מכיר את האיש שבקיר", "בזיעת אפך תאכל לחם", "מי ייתנני ציפור כנף", "רחל מבכה על בניה" הינם מהשמות שניתנו לצילומים. הללו מצטיינים בקומפוזיציות בהן זווית הצילום ותנוחת הצלם הן המייצרות את הקומפוזיציה ללא התערבות בצילום המוגמר.

טכניקה זו מאחידה מראות שנלכדו במקומות שונים וממציאה מבט שיש בו האנשה המגלה יצורים נסתרים בטבע.


אוצרת דבורה בוצ'מן 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה