יום חמישי, 10 בינואר 2019

'חגיגת צבע' תערוכת החוג לציור בבית ראשונים, גבעתיים בהנחיית האמנית נילי קשאני - מאת דבורה בוצ'מן


'חגיגת צבע'
תערוכת החוג לציור בבית ראשונים, גבעתיים

 בהנחיית האמנית נילי קשאני.

פתיחה 4/2/19 - נעילה 4/3/19

האמנית נילי קשאני מנחה, מדריכה ומלמדת את אנשי הגיל השלישי בחוג לציור ב'בית ראשונים' בגבעתיים. היא יזמה תערוכת הישגים מגוונת ומרשימה אשר מייצרת מפגש מרגש של הקהל הרחב עם היצירות של משתתפי החוג.


 שם התערוכה 'חגיגת צבע' מתכתב עם חגיגות שנערכות באירועים של חגי צבעים כגון ה"הוליקה" - חג האביב והאהבה של הודו. הוא מבוסס על סיפור האהבה המיתולוגי בין קרישנה וראדה אהובתו. בפסטיבל זה מותרים כל הדברים האסורים. מאמיני דת ההינדו והסיקים חוגגים זה לצד זה בלי הבדלי מעמד וללא מחיצות. המוסיקה מחרישת אוזניים והם שרים ורוקדים ללא הפסקה לכבוד האל. בקרבות צבע שנערכים ברחובות ניתזים מכל כיוון ובכל גוון צבעים וצבעי גוף באבקות צבעוניות.  כיכרות הערים נצבעים בכל צבעי הקשת. חגיגות ומסיבות ענק נמשכות ימים שלמים בהילולה מלאת התלהבות וצבע!

האדם משתמש בצבע בפיסול ובציור מזה עשרות אלפי שנים. הקדמונים השתמשו בצבעים מבוססים על פיגמנטים מינרליים, תחמוצות, פחם, אבנים יקרות למחצה שנשחקו לאבקה, רעל הארסן להפקת צבע ירוק, חלזונות להפקת צבע כחול, דיו של דיונון להפקת צבע חום. במשך השנים נוספו חומרים נוספים אשר שמשו להכנת גווני הצבעים השונים. כך גם התפתחה הטכנולוגיה והאדם יצר סוגים נוספים של צבע כגון צבעי שמן, מים, ואקריליק. הצבע הפך לבטוח ועתה הרעלים השונים מהם הורכבו צבעים – אסורים לייצור ולשימוש.

בתרבויות ובדתות שונות לצבע יש משמעות. האדום נחשב כצבע שמעורר ריב, זעם וסערה. הוא מסמל אהבה, תשוקה ופריון. הצהוב, צבע הקיץ, מסמל אומץ לב ורווחה, אופטימיות וההתחדשות, אך גם כמציף ערכים שליליים כקנאה, בגידה וחולשה. הכחול ביהדות נחשב צבע נשגב ומסמל קדושה ואלוהיות. הצבע מסמל מלוכה, דיכאון, ומשויך לגבריות. הירוק מסמל אביב, צמיחה, פריחה, חיים חדשים, פריון, ילדות, בריאות, מודעות סביבתית וכן קנאה. סגול נחשב לצבע של גבורה, אבל, אינטואיציה ומסתורין. לבן מסמל זכות, שלווה, ניקיון, בתולין, שקט, שלווה ומוות. שחור מסמל יוקרה ומעמד גבוה, בגרות, גבריות, מסתורין, רשע, אבל, מוות, ואת תחיית המתים.

שפת היצירה החזותית מאפשרת הפקת תכנים גלויים וסמויים שנמסרים באמצעותה. אובייקטים של אשליה משתקפים במצויר והאופן בו הוא נתפש דרך מסננת הרהורים, מחשבות, תחושות ותפישות מודעות ובלתי מודעות



בתערוכה זו נתבונן במגוון יצירות עשיר. נבחין שהן תוצרים שממחישים אמירה אישית וביטוי חווייתי. הידע לצייר נותן לעוסקים במלאכת הציור כלים לבצע תמונות עולם סובייקטיביות. כך מוארות בקומפוזיציות ובשילובי צבעים, נקודת מוצא והיבטים מגוונים כהעמקה והרחבה של החומרים המצוירים.

בין מושאי הציור ניתן להבחין בקשת רחבה של ציורי נופים שונים בנראות ובמשמעות. נבחין בציורי אווירה נטורליסטיים בסגנון מדויק ומוקפד. הציורים  מצטיינים בצבעוניות רוויה ואופטימית שמקרינות שמחת חיים. אחרים הם על גבול האימפרסיוניזם. היצירות מבוצעות בצבעי שמן ובאקריליק על קנבס ועל לבידים.

מצבור של נופים כפריים מכל רחבי העולם מאוכלסים בדמויות בפוזיציות שמאיירות סצנות מלאות רגש ממחוזות הילדות וממקומות אקזוטיים. היצירות מצטיינות בצבעוניות רב גונית אך לרוב חמימה ורוגעת. כפריים עוסקים במלאכות שונות בשדות ובבוסתנים. זוגות אוהבים בשדה ובחורש, איכר מנמנם, דמות בגשם, בעלי חיים באחו, הומאז'ים ועוד.



ציורי עונות השנה מצטיינים בקומפוזיציות מאוזנות שיוצרות אווירת קסם נעימה ומלאת חיים. זאת מוצאות ביטוי במראות של חורף ובשלג לבן, בצבעוניות עזה ורוויה של האביב, בשלכת הסתיו ובקיץ החם. המים כמוטיב המוסיף אוירה של רוגע ושלוה זורמים בנחלים, רוגעים באגמים וגליים בים.

אליהם חוברים ציורי פורטרטים נטורליסטיים של נשים נאות וחולמניות. גבר משופם ומקטרת בפיו. טבע-דומם ואביזרי הבית, זוג תוכים צבעוניים, סידור פרחים ורדרדים ועציץ של צמחי לוע הארי.

רשימת האמנים :
אליאס שולמית, בטרמן אילה, בן חיים אילנה, בן עטר שושנה, הרטוב נורית,  יסלב ילנה, ישר דוד, כהן דינה, רונן עדי, רשטיק טובה, שני סבינה, חיקי אושרת, בן ישראל סופי, גרובר שרה, גרף דוד, מלינה יפה, סקלה מילן, פריש טובה,  קלנר לודמלה

כניסה לבית ראשונים מסמטת גזית 5  או מרחוב גורדון 24 גבעתיים.

מאת דבורה בוצ'מן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה