יום ראשון, 13 בינואר 2013

'ל ר א ו ת' - תערוכת צלמים כבדי ראיה ועיוורים בנושא הקיימות בחסות ליונס



גלריית ספריית בית אלון - גבעתיים


סיסמת הארגון ההתנדבותי הגדול ביותר בעולם המונה 1,300,000  חברים ב45,000 מועדונים בלמעלה מ200 מדינות והיחיד שיש לו נציגות באו"ם, היא: "לשירות אנו" (We Serve).  

במסגרת סיוע הארגון במניעת עיוורון, עזרה לליקויי ראיה במתמקדות בחינוך, איכות הסביבה ובמתן שרותי בריאות, יזמה דורית ניצני, יו"ר ועדת צילום "ליונס" ישראל, תחרות של צלמים כבדי ראיה ועיוורים. בתערוכה זו מוצגים הצילומים שהגיעו לגמר הארצי.

השפעתו של אבי ה"דקונסטרוקציה", הפילוסוף הצרפתי ז'אק דרידה על האמנות הפוסט-מודרנית הינה מכריעה. הוא פירק את הטקסט לגורמים, תהה מה קורה בעת בה המחשבה פוסקת לפעול, והואשם בערפול ובפירוק השפה עד כדי הרס וריקנות. 

גילה אזרחי

בספרות, באמנות  ובארכיטקטורה הפוסט-מודרנית הפרט מוצג כ"אחר", ישות חסרת אוריינטציה וקרבן של הקפיטליזם הדורסני, זה האחראי ליצירת חברה ריקנית, רדודה, בנאלית ומיואשת בעלת זווית ראיה צרה. החשוב והשולי בה מקבלים מקום זהה. העולם התפורר ונתפס כקרעים וללא קשר קוהרנטי בין חלקיו. 

שיא נוסף בהתייחסות ללקות ראיה, מצוי בספרו של ז'וּזֶה סאראמאגוּ   "על העיוורון" המובע כמטפורה לאבדן השכל הישר בחברה האנושית בעולם שהתעוור, מקום בו אין כוח שימנע את החזק להשליט את רצונו. 

ארגוני העיוורים מחו בצדק כנגד האנלוגיה שנעשתה לאבדן חוש הראייה. 

הרואה נוטה לדמות  את עולמו של העיוור כקטוע ובלתי ניתן לאיחוי; האומנם?

       ליאורה גולדמן

תערוכת צילום זו מורכבת מצילומים המצריכים התמקדות, זיהוי וכן קבלת החלטה לגבי המסר, כיוון שעל הצילום להיות מעניין ואיכותי. 

צילום אמנותי ומעניין של מי שנבצר ממנו לראות יהיה מבוים לחלוטין ומורכב לאין ערוך ואיכותו תעיד על התמצאות וידע צילומי נרחב. בנוסף למחשבה ולתכנון, ידרוש הפריים גם הכרת האובייקט המצולם באמצעות מגע. בדיקות כגון זוויות תאורה וכן שהפריים לא עמוס מידי, האובייקטים המצולמים ממוקמים במקום הרצוי וקונטרסט צבעי האובייקט מצוי כנגד הרקע. 

באירוע מסוג זה משלבים את השונה ובעל המוגבלויות ומקרבים אותו בהדגשת יכולתו להתמודד עם משימות כשווה ליתר האוכלוסייה, אם לא למעלה מזה.

לירית שפיר שמש

חסות - נציב ליונס ישראל - עו"ד דני הורוביץ
                                         
ייזום  וארגון - דורית ניצני - יו"ר ועדת הצילומים

       
ביצוע - בן עמי עמיאל - יו'ר איגוד הציירים והפסלים גבעתיים רמת-גן 

אוצרות - דבורה בוצ'מן 

תודות - יהודית רייף וצוות הספריה
          - צביקה בוצ'מן 
            
     
# "ליונס" (Liberty, Intelligence, Our Nation Safety)


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה