יום שני, 15 באפריל 2013

'מים חיים - תנועה וצבע' - תערוכת צילומים - אריאלה שמיר


גלריית ספריית בית אלון, אילת 8 גבעתיים, 2.6.13 - 12.7.13

פתיחה חגיגית ביום ד' 5 ביוני בשעה 19.30

בספרו 'מחשבות על הצילום' (1980) מגדיר הפילוסוף רונלד בארת את החוויה בהתבוננות שמעניק הצילום. הוא מתעד התרחשות חד-פעמית של חלקיק של שנייה הזוכה להנצחה.

עוצמת החוויה תלויה ב'סטודיום' שהינו הסקרנות ללמוד על ההתרחשות, וב'פונקטום' המשקף את פנימיות המצולם שמעבר לבבואה המשתקפת מהצילום. הוא דוקר את העין ונוגע ללב.

אריאלה שמיר חזרה לספסל הלימודים בטכניון, מקום בו למדה לתואר מוסמך לארכיטקטורה ולאחר עיסוק של חיים שלמים בתחום. עתה היא פרמה את סודות הצילום הדיגיטלי. עיסוק זה הפך למרכזי, מעמיק ומקצועי. תוצריו לוקטו לסדרות המספרות סיפור המוצגות בתערוכותיה. 
המים, מקור החיים, הינם מושא עבודת החקר בצילומי האמנית.

המבט על המים השקופים ותנועתם פותח דיאלוג בין מציאות ואשליה. האמנית מכוונת את מצלמתה אל המים ועבודותיה מתעתעות בצופה באפנים שונים.




היא משתמשת במצרפי צילומים של מים ממקורות גיאוגרפיים רבים. מעמידה ברצף ובצמידות מראות מים שונים ופיסות נוף הנשקפות בהם, מאחידה אותם ובוראת מציאות מדומיינת בעלת משמעות חדשה.

טבע זה שנוצר, הינו מעשה ידי אדם ואולי משקף ביטוי לתהליך אבולוציוני גלובלי. הוא מאופשר בשל התפתחות טכנולוגיית הצילום, אך למרות היכולת לשכפל מראות אלה על הנייר או באופנים דיגיטליים, המראה שנוצר על ידי האמנית בלתי אפשרי לשחזור בשל היותו פקטור של הקפאת שבריר מתנועה בלתי פוסקת כזו המשוקעת במים. 

המצלמה לוכדת השתקפויות של צבעי עצמים בסמיכות למים אשר נוצרו באמצעות שבירת קרני האור במים והחזרתן לעינינו. עתה הקוגניציה מולכת שולל בשל היפוך מציאות הנשקפת מהמים אך נתפסת כמציאות. 
תהליך של שיבוט יתבצע בצילומים של עצמים המשוקעים במים. עדשת המצלמה יוצרת תאומות סיאמית בחברה דימויי והשתקפות של יצור אחד שאינו קיים אלא בתצלום. החלקים המצויים בתוך המים אינה נקלטים בסיטואציה זו. שקיפות המים מתבטלת, והם ומשנים כביכול את מצב צבירתם האמיתי - הנוזלית, ונתפסים כמוצק. 




תצלומי תקריב של ריצוד המים יעבירו לעין המתבונן אינפורמציה מהאור המוחזר של האובייקט המשוכפל בפיסות מקוטעות כמתוך חלקי מראה מרוסקת. חיבורן הנערך באפן קוגניטיבי ובהשוואה למודל האמיתי המזדקר מהמים ומהופך לכפיל המשתקף לא מתאפשר אך עתה תתגלינה לעין המתבונן קומפוזיציות המנסחות אסטטיקה של סגנונות ציור מופשטים, והם מהווים תמצית השתקפות השיח כפי שנתפס בעין הצלמת. 

דבורה בוצ'מן - אוצרת.

2 תגובות: