יום שלישי, 16 בפברואר 2016

"מבעד לעיניו" - תערוכת צילומים והשקת ספר לזכרו של תומר בכר

פתיחה חגיגית ביום א' 8.05.2016 בשעה 19.00
בגלריית ספריית בית אלון, ברח' אילת 8, גבעתיים



הזמנה 
בתערוכה מוצגים צילומים של תומר בכר, שהלך לעולמו בגיל 42, לאחר שחלה בסרטן אלים ונדיר. 

בכר נולד בתל-אביב, גדל בהרצליה והתגורר בשדה ורבורג.
התחנך בבית הספר היסודי "הנדיב", בחטיבת הביניים "הנגיד" ובתיכון "היובל" בהרצליה.
שירת בצבא ביחידת הניסויים של חיל החימוש והיה אחראי על פיתוח יישומים בתוכנות מחשב. על פועלו זה זכה ב"אות מצטייני הנשיא" (תשנ"ב).
סיים את התואר הראשון במדעי המחשב.
עבד כמתכנת בחברות "רד בינת", "רדקום" ו"אמדוקס", ובחברת "888 אחזקות".

בכר פעל בעולם של דיגיטציה ועיסוק באלגוריתמים שהופכים באמצעות ביטים בינאריים, את הפיזיקלי והנתפס למייצגי הַמְשָׂגָה ולבָּבוּאוֹת. הוא אהב מוזיקה, היה צמחוני, התעניין בבודהיזם וגילה עניין באנתרופולוגיה, בגיאולוגיה, בקרטוגרפיה ובבלשנות.

לאחר שנסע לטיול הראשון באמריקה הדרומית כתרמילאי בסיום השירות הצבאי, המשיך ותיעד ביומן מסע ובמצלמה מרשמיו בשישים וארבע מדינות שבהן טייל. כך הפך לצלם-חוקר שיצר מסר שמדגיש את הדמיון הבסיסי שבין בני האדם על פני תבל.

לאורך השנים צילם אלפי תמונות ושקופיות במקומות רבים, בעונות ובזמנים שונים. כך העלה בחכתו מופעים חד פעמיים: אנשים, טבע, נופים ימיים, בעלי חיים, שווקים, טקסים, פרסומות, גרפיטי, מזון ועוד.

לתערוכה זו נבחרו 24  צילומים שצולמו בשנים 2004 - 2013 במקומות שונים בעולם: כף-ורדה, מאקאו , נורבגיה, סיביר, סרי-לנקה, פפואה-ניו-גיני, קובה, קירגיסטן, יפן, מונטנגרו, אוזבקיסטאן, ובעכו - ישראל.

בכר מיקם עצמו באופנים שונים הן בשטח והן בחלל אשר שימשו כבמת ההתרחשות. הוא הצליח לייצר קומפוזיציות שמצטיינות באסתטיקה הנחבאת אל הכלים, מצמצמת את הנראה ומגדירה במדויק את האובייקטים המטופלים. באופן זה היא מייצרת עושר שנובע מתוך החרך הצר דרכו מתבונן הצלם, ופותחת אשנב של הוויה אינטימית שמועצמת בשל יכולת האמן 'הנוכח הנעדר' לזרום עם הנראה ללא ייצור עמדה מובחנת, העלולה לייצר מתיקות עודפת.

בצילומיו, ילדים קטנים אינם עוברים תהליך של הגדלה והעצמה כמתאפשר בטכנולוגיית הצילום היום וכך הדמויות נתפסות  כקטנות אף כשהן מוצבות בקדמת הצילום בכף ורדה 2013. דמות היושבת על צוק גבוה ביפן 2009, צולמה כשגבה מופנה אל המצלמה. כך היא שומרת על פרטיותה ומשמרת מסתורין של תרבות אחרת. קו הרקיע הנמוך, צמצום הצבעוניות, גודלה של הדמות ביחס לגודל הפריים והכלי הפולחני שלצידה יוצרים תחושה של מקדש רוחני במרחבים של שממה ארצית. תחושה של ריחוף בלתי אפשרי נוצרת בצילום שתי סירות דייג זעירות בקירגיסטן 2007. הן ממוקמות על פני מרחבי מים ירקרקים ושלווים, שמתפרשים לאין סוף ממרכז הצילום הצר והמארך על מאין פס רוחב דמיוני. מעל המים הרקיע כחלחל. גוש עננים לבנים הלוכדים עֲנָנוּת אפרפרה מגיח מקו האופק. עתה הכול שלו, אך רוח קלה עלולה לשנות את התמונה. הצבעוניות העשירה והחמימה בצילום מסיביר 2008 עומדת ביחס הפוך לדימויי שנוצר בתודעה לגבי סיביר כאפלה וכמטילה אימה.


עשרות צילומים נבחרו מהקורפוס והם נפתחים בעשרה שערים אל המתבונן בספר "מבעד לעיניו. מפליגים אל האין סוף", שיצא לאור בהוצאת המשפחה ובשיתוף מסע אחר און ליין. כל שער מוקדש לנושא מובחן, וביחד הם יוצרים מקשה אחת של חיי אדם כמסע.

נורבגיה, 2008


השער הפותח מוקדש ליסודות העולם: אוויר, אש, מים ואדמה. 
בשער השני בולט הצבע, כגון ראשיהם הלבנים של הפרחים בנורבגיה, או אודם של פלפלים המתייבשים בסרילנקה. בשלישי ילדים וילדות באתרים רבים בעולם. ברביעי צלליות והשתקפויות. בחמישי פרספקטיבה ונקודות מגוז. בשישי חיי שגרה ועבודה. השביעי מתמקד במבטים ישירים. בשמיני כביסה ודרכי תלייתה ברחבי העולם. אופניים משמשים כמושא צילום בשער תשיעי - בשל היותו רוכב אופניים מגיל צעיר. השער האחרון מוקדש ליחידים, לזוגות ולרבים. הספר נחתם בכפולת תצלומי שקיעות. 

הספר כולל מאמר מאת האם ד"ר דליה בכר: "דרך אנייה בלב ים" שם היא דנה במשמעויות הדימוי. "המילה "אנייה" מכילה את המילה "אני"; והלוא אנייה היא אובייקט מואנש: יש לה "בטן" ו"גוף". האם אפשר שהדימוי אוצר בתוכו מהות פנימית של סף - מרחב גבול סמלי?". בכר ממשילה את התנהלות האנייה בעת השייט לחיי אדם,  ומאירה את השימוש בכלי-שייט כדימוי הטעון במשמעויות רבות בתרבויות השונות.

המאמר מרחיב את השיח על מהלך השייט במרחב ספי וד''ר בכר מסכמת: "כשאני מתבוננת בתצלומי הספינות ובמשמעות הדימוי בעיני רוחו של תומר, נראה לי שהדימוי מייצג, יותר מכול, רגע של סף".

משפחתו הקימה עמותה לזכרו להענקת מלגות לימודים גבוהים לצלמים-תרמילאים, ליוזמות בתחום הצילום ועוד.



התערוכה מוצגת בין התאריכים 6.5.2016 עד 16.6.2016

אוצרת התערוכה: דבורה בוצ'מן

קישורים לכתבות נוספות: 
+ סופשבוע ב"ידיעות השרון" - יומנו של הטייל התמידי 
http://www.mynet.co.il/home/0,7340,L-5425,00.html

+  www.masa.co.il/tomer

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה