יום ראשון, 24 במרץ 2013

'לראות' - תערוכה של צלמים רואים, כבדי ראיה ועיוורים

תערוכה נודדת המוצגת במחלקה האונקולוגית - אסותא

בתערוכה  זו מוצגים הצילומים שזכו בתחרות צילומים בנושא 'קיימות ואיכות הסביבה' לחברי הליונס במועדונים השונים במדינה.  באירוע זה מקרבים ומשלבים את בעלי המוגבלויות - העווריים, בהדגשת יכולתם להתמודד עם משימות כשווים ליתר האוכלוסיה. מסיבה זו לא צוין ליד הצילומים אם  הינם תוצרי צלם רואה, כבד ראיה, או עיוור.  

יו'ר ועדת צילומים "ליונס ישראל" - דורית ניצני, מסבירה שהליונס מתמקד בסיוע למניעת עיוורון בעולם ובעזרה לקהילה בתחומים רבים ומגוונים. 

תודות ללילי בורוכוב, מנהלת אדמיניסטרטיבית בבית-החולים "אסותא" ברמת החייל, הובאה התערוכה  הנודדת למסדרונות בית החולים וחדרי ההמתנה בהם יושבים המטופלים ומחכים לשלבים השונים בתהליכים הקשים של מיגור מחלת הסרטן. 

בעת תליית התערוכה נוצר עניין רב בעבודות מצד הרופאים והצוות, וכך גם הגיבו גם אנשים שעברו או שהו  במקום מסיבות שונות.

עבודות קדיחת החורים בקירות  לתליית הצילומים גרמה לרעש רב אך איש לא התלונן.

אחת הנשים שישבה והמתינה לתורה הצביעה על אחד הצילומים וספרה לי כי היא אוהבת את הצילום, וכי צילמה עץ שמופיע באחד הצילומים. היא סיפרה לי כי צורתו המוזרה לכדה את עינה ומצלמתה. 

כמידענית, כסקרנית ומחמת הנימוס התבוננתי בצילומיה בטלפון הנייד, והופתעתי לגלות כי העץ שצולם בתערוכה אכן עץ שצולם יום קודם, על ידי אותה אלמונית, והונצח במספר כוונים וקומפוזיציות. בדקנו את צורתו ואת הסביבה בה צולם והוא מוקם וזוהה...

בספרו 'מעוף הברבורים' מתייחס סמי מיכאל לעיוורון וכן לחשש ממנו. גיבורו 'שרגא' שנקלע לשריפה ביערות הכרמל, סובל מכויות בפניו וחושש שהתעוור."אבל העיניים, אל תדאג, יהיו בסדר גמור." אומרת לו שירה אהובתו ואחות בבית החולים. למרות יכולתו לראות, מי שרואה את המציאות הינה דווקא השכנה העיוורת בבניין בו מתרחשת העלילה. היא מפצחת את הסוד בסמוך לתחילת הספר אך כולנו, הקוראים הרואים, בוחרים להוותר בעלטה.     



בעת הצבת התערוכה - צילום: דבורה בוצ'מן 


הפעם נוספו צילומים של צלמים עיוורים / כבדי ראיה, חברי חוג הצילום של האגודה למען העיוור בהרצליה.

כך נוצרה הזדמנות לכנס את מרבית הצילומים הזוכים בתחרות הצילום, פרט למספר צילומים מעולים שהינם קשים לצפיה בקונטקסט של בית החולים. אולם אני משוכנעת כי בהמשך דרכה  של התערוכה יתפסו מקום מרכזי ומשפיע. 


אוצרת דבורה בוצ'מן 

2 תגובות: